Wereldwijd heeft 2 tot 3% van de bevolking een chronische wonde. In België zijn er zo meer dan 300.000 patiënten met een chronische niet-genezende wonde die intensieve verzorging vraagt.
Als pionier in de ambulante wondzorg wil Yarrow Care het verschil maken met innovatieve tools voor betere en toegankelijke wondverzorging. Die drang naar innovatie en hun uitgesproken expertise vertaalde Yarrow naar een totaal nieuwe en innovatief concept om optimale en efficiëntere wondverzorging mogelijk te maken.
Het ontwikkelen van medical devices is echter een intensief en vooral financieel zwaar proces. Voor het opstarten van de ontwikkeling en om vertrouwen te creëren bij geïnteresseerde investeerders, was het verkrijgen van subsidies cruciaal voor Yarrow.
‘Ik had al zelf twee kleinere subsidieaanvragen geschreven maar een ontwikkelingsproject is toch van een ander kaliber, en dan sta je er liever niet alleen voor,’ steekt Kristof Balliu, CEO van Yarrow Care, van wal. ‘'Studio Dott, een ontwerp- en innovatiestudio, is mede-oprichter van Yarrow Care. Met hun ruime expertise in het ontwikkelen van innovatieve medische hulpmiddelen , is Studio Dott een sterke partner in dit verhaal. Het was trouwens Pieter Lesage, oprichter en ceo van Studio Dott, die ons in contact bracht met A-Chief."
"Het feit dat A-Chief zelf een kmo is, merk je meteen: de drempel is laag en er is geen gedoe voordat je aan de slag gaat."
Zodra je spreekt over een subsidie van een zekere grootte is het toch een grote meerwaarde om met een partner als A-Chief over het project te sparren en ervoor te zorgen dat alle aspecten goed bekeken zijn.
"Wat me vooral bijblijft, is dat we snel grote vooruitgang boekten. Later, bij de bespreking met VLAIO, waren er wel vragen over het concept van ons product, maar de kwaliteit van de aanvraag stond nooit ter discussie. We merken dat nu ook in de praktijk: de tijdlijn die we samen met A-Chief voor het project hebben uitgetekend blijkt goed te kloppen.
A-Chief weet heel goed wat er in zo’n dossier moet staan, welke informatie noodzakelijk is en waar die thuishoort. Het bracht onze innovatie alvast succesvol aan de start van een beloftevol traject.”
Kristof Balliu, CEO van Yarrow Care