Brexit subsidie
Met de Bijzondere Crisissteun Internationalisering worden vanuit Europa middelen vrijgemaakt voor ondernemingen en organisaties die een nadelige impact ondervinden naar aanleiding van de Brexit.
Wat is de Bijzondere Crisissteun Internationalisering Brexit?
Vanuit Europa worden middelen vrijgemaakt voor ondernemingen en organisaties die een nadelige impact ondervinden naar aanleiding van de Brexit. Onder de noemer Bijzondere Crisissteun Internationalisering worden deze middelen in Vlaanderen verdeeld door FIT.
Bijzondere Crisissteun Internationalisering
Bijzondere Crisissteun Internationalisering
Deze subsidie is eerder gericht op de terugbetaling van kosten die je maakt met betrekking tot Brexit: douanekosten, reis- en verblijfskosten in het kader van prospectiereizen, certificatiekosten, externe consultancykosten, … .
Voor beiden geldt dat er géén kosten uit het verleden kunnen gerecupereerd worden. Enkel kosten die gemaakt worden nà indiening van een dossier komen in aanmerking om gesubsidieerd te worden.
Wie kan de Brexit-subsidie aanvragen?
voor Vlaamse kmo's en grotere ondernemingen met minstens 2
voltijdsequivalenten ingeschreven personeel.
Wat houden de Brexit-subsidie in?
Via de Bijzondere Crisissteun Internationalisering wordt de toegekende subsidie gekoppeld aan het aantal personeelsleden in loondienst:
- vanaf 2 t.e.m 4 VTE : forfaitaire subsidie van 10.000 euro
- van 5 t.e.m. 9 VTE : maximale projectsubsidie van 20.000 euro
- van 10 t.e.m 99 VTE : maximale projectsubsidie van 30.000 euro
- vanaf 100 VTE : maximale projectsubsidie van 50.000 euro
Indienperiode voor dossier
De Bijzondere Crisissteun Internationalisering Brexit verloopt in verschillende oproepen. De huidige oproep loopt van 5 juni 2023 (10.00 uur) tot en met donderdag 13 juli 2023 (17.00 uur).
Inhoudelijke voorwaarden voor de Brexit-subsidie
De aanvrager kan aantonen dat er reeds voor Brexit (01.01.2021) een handelsrelatie was met het Verenigd Koninkrijk.
De aanvrager kan aantonen dat er een negatieve impact heeft plaatsgevonden (omzetverlies, stijgende kosten, …)
Voorbeelden van dossiers
Omwille van nieuwe wetgeving gerelateerd aan Brexit mag een bedrijf dat chemische producten naar het VK exporteert niet langer exporteren zonder een Britse juridische entiteit en vestiging op te richten. Voor het opstarten van deze ‘Ltd’ (het Britse equivalent van onze BV) wordt een project ingediend via de Brexit Adjustment Reserve. Alle kosten met betrekking tot dit project (juridisch en fiscaal advies, effectieve opstartkosten, de personeelskost ten bedrage van het aantal gespendeerde uren aan dit project, …) worden 80% tot 100% terugbetaald.
Daarnaast plant het bedrijf ook werkbezoeken en sectoriële netwerkevents in het VK om relaties met bestaande partners te onderhouden en de dalende omzetcijfers terug op te krikken. Ze zetten ook bijkomend in op online advertising in het VK via social media. Het bedrijf heeft 5 voltijdse medewerkers in loondienst en kan voor alle reis-, verblijfs-, deelname-, promotionele- én personeelskosten een dossier via de Bijzondere Crisissteun Internationalisering Brexit indienen. Ze ontvangen een subsidie ten bedragen van 90% van alle kosten, met een maximaal plafond van 20.000 euro.
Zeker weten dat je geen opportuniteiten laat liggen?
Vraag dan een gratis subsidiescan aan en ontdek al je subsidiemogelijkheden.
A-Chief helpt je graag verder via info@a-chief.be of +32 3 361 81 91.